Zzp’ers optimistisch over toekomst, maar kritisch op negatieve beeldvorming in de media

blijkt uit onderzoek onder 15.000 zzp'ers

Redactie
Door Redactie 30 januari 2025

Zzp’ers kijken vol vertrouwen naar hun eigen toekomst. Ze verwachten groei in omzet en winst en werken actief aan hun ondernemerschap. Tegelijkertijd uiten zij kritiek op de manier waarop de media berichten over de toekomst van zzp'ers als gevolg van de Wet DBA. Volgens hen ligt de focus in de media te veel op schijnzelfstandigheid en kwetsbare sectoren, wat een eenzijdig en te negatief beeld van het ondernemerschap schetst.

Dat blijkt uit recent onderzoek van Knab onder 15.000 zzp'ers die geen baan in loondienst naast hun onderneming hebben.

Zorgen over de Wet DBA: afhankelijk van de sector

De Wet DBA is ingevoerd om schijnzelfstandigheid te bestrijden. Hierdoor moeten zowel zzp’ers als hun opdrachtgevers aantonen dat er geen sprake is van een verkapt dienstverband. Dit kan vooral een risico vormen voor zzp’ers in sectoren waar langdurige samenwerkingen en afhankelijkheid van één opdrachtgever gangbaar zijn.

Hoewel veel zzp’ers aangeven zich weinig zorgen te maken over deze wet, geldt dat niet voor iedereen. Ongeveer drie op de tien zzp’ers maken zich hier wél druk om, met name in sectoren als ICT, overheid en zorg. In branches waar voornamelijk met particuliere klanten wordt gewerkt, speelt dit vraagstuk minder, omdat de kans kleiner is dat de Belastingdienst de samenwerking als een dienstverband bestempelt.

Type opdrachtgever speelt een rol in de zorgen

Niet alleen de sector, maar ook het soort opdrachtgever beïnvloedt hoe zzp’ers de Wet DBA ervaren. Zzp’ers die werken voor particuliere klanten maken zich doorgaans minder zorgen dan degenen die opdrachten uitvoeren voor bedrijven, overheidsinstanties of publieke instellingen. Dit komt doordat de Belastingdienst samenwerkingen met particulieren minder snel als een dienstverband ziet.

Hoe zorgen samengaan met optimisme

Uit bovenstaande cijfers blijkt dat zorgen niet ten koste hoeven te gaan van vertrouwen in de toekomst.

Uit het onderzoek blijkt dat zzp’ers maatregelen treffen om zorgen bij zichzelf en opdrachtgevers weg te nemen door:

  • Het opstellen van duidelijke contracten waarin zelfstandigheid wordt benadrukt (70%).
  • Zichzelf (nog) beter informeren over de Wet DBA (48%).
  • Administratie optimaliseren om beter voorbereid te zijn op eventuele controles (42%).

Zorgen en optimisme gekoppeld aan winstniveau en declarabele uren

Ook het inkomen speelt een belangrijke rol in hoe zzp’ers de Wet DBA ervaren. Zzp’ers met hogere winsten maken zich vaker zorgen: 35% van de zzp'ers met een winst boven de € 100.000 maakt zich zorgen, terwijl dat percentage afloopt naar 23% van de zzp’ers met een winst onder €20.000. Tegelijkertijd neemt het optimisme over de toekomst van het eigen bedrijf toe naarmate de winst hoger is.

Declarabele uren en zorgen over de Wet DBA

Het aantal declarabele uren blijkt ook van invloed op de zorgen rondom de Wet DBA. Zzp’ers die wekelijks meer dan 32 uur factureren, maken zich vaker zorgen: 37% van hen ziet de wet als een aandachtspunt. Ter vergelijking, onder zzp’ers die minder dan 16 uur per week declareren, is dit slechts 19%. Ondanks deze zorgen blijft het optimisme onder alle groepen hoog, met percentages tussen de 82% en 89%.

Kritiek op negatieve beeldvorming in de media

Veel zzp’ers uit het onderzoek zijn kritisch over hoe de media de impact van de Wet DBA op zelfstandig ondernemerschap belichten. Zo’n zes op de tien vinden de berichtgeving (te) negatief.

De kritiek richt zich vooral op de eenzijdige nadruk op risicosectoren zoals zorg en kinderopvang, en op zzp’ers in kwetsbare schijnconstructies. Veel zelfstandigen ervaren dat er in de media te weinig aandacht is voor de grote verschillen tussen sectoren en dat zij daardoor onterecht over één kam worden geschoren.

Optimisme overheerst

Ondanks zorgen over de Wet DBA en negatieve media-beeldvorming zien zzp'ers hun toekomst zonnig tegemoet. Hun pragmatische aanpak, proactieve maatregelen en focus op groei onderstrepen hun veerkracht.

BRON: LinkedIn-bericht Nadine Klokke

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.