Belastingen

Als zzp’er regel je je belastingzaken anders dan iemand in loondienst. Je doet zelf aangifte inkomstenbelasting én btw. Op deze pagina lees je wat daarbij komt kijken, waar je op moet letten en hoe je voorkomt dat je te veel betaalt of belangrijke aftrekposten mist.

Inkomstenbelasting
 

Ben je ondernemer volgens de Belastingdienst? Dan moet je inkomstenbelasting betalen over je nettowinst. Dit kan jaarlijks vanaf 1 maart. Je kunt dit zelf doen, maar uitbesteden aan je accountant of aangifte doen via administratiesoftware kan ook.

Als zzp’er betaal je inkomstenbelasting over je jaarwinst. Dat bedrag is je omzet na aftrek van alle zakelijke kosten. Mogelijk kun je profiteren van aftrekposten zoals de startersaftrek, zelfstandigenaftrek of de investeringsaftrek. Je betaalt dan minder inkomstenbelasting. Je moet dan wel aan bijvoorbeeld het urencriterium voldoen. Dit moet je kunnen aantonen voor de Belastingdienst. Houd je werkzaamheden daarom goed bij en bewaar bonnen, offertes en facturen. Dat maakt het meteen makkelijker om de aangifte in te vullen.
 

Tijdig indienen
 

Tot 1 mei kun je belastingaangifte doen voor de inkomstenbelasting over het voorafgaande jaar. Je kunt vóór 1 mei uitstel vragen tot 1 september.

 Zorg dat je tegen die tijd genoeg geld hebt om de inkomstenbelasting te kunnen betalen. Je kunt natuurlijk niet voorspellen wat je omzet en kosten zullen zijn. Veel zzp’ers reserveren voor de zekerheid 30% van hun omzet voor de inkomstenbelasting. Zie je aankomen dat je niet op tijd belastingaangifte kunt doen? Vraag dan op tijd uitstel aan om boetes te voorkomen. 
 

Aandachtspunten

Bij de online aangifte kun je de Ondernemerscheck van de Belastingdienst gebruiken. Hiermee kun je o.a. nagaan of je recht hebt op ondernemersaftrek en andere aftrekposten.

Bij investeringen in bedrijfsmiddelen kun je via de Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek een bedrag van de winst aftrekken.

Het saldo van je zakelijke bankrekening hoort op de balans van je onderneming.

4. Kostenaftrek voor gemengde kosten

Voor ondernemers die inkomstenbelasting betalen, is in 2025 de eerste € 5.700 aan gemengde kosten niet aftrekbaar.

Een toeslag is een tegemoetkoming in de kosten die je in jouw situatie hebt. Er zijn toeslagen voor de huurkosten van je woning, zorgtoeslag, kindgebonden budget en kinderopvangtoeslag. Je inkomen bepaalt de hoogte van de toeslag.

De Belastingdienst heeft enkele kant-en-klare artikelen gedeeld om ondernemers te informeren:

Houd onze nieuwssectie in de gaten. Hier delen we regelmatig relevante informatie van de KVK of Belastingdienst.

(Laatst bijgewerkt op 5-11-2025)

Btw aangifte
 

De meeste ondernemers moeten btw afdragen. Btw heet ook wel omzetbelasting, omdat het de belasting is die je betaalt over je omzet. Meestal is dat 21%. Andere btw-tarieven zijn 9% en 0%. Als zelfstandige bereken je de btw apart over het gefactureerde bedrag.

Eens per maand, kwartaal of jaar doe je aangifte en betaal je de btw aan de Belastingdienst. De btw die je zelf hebt betaald over je zakelijke kosten mag je aftrekken.

Hoeveel btw moet ik betalen?
 

Niet elke ondernemer betaalt evenveel en even vaak btw. Nadat je je hebt ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, krijg je een brief van de Belastingdienst. Daarin staat of je btw moet betalen, hoe vaak en over hoeveel procent van je omzet. Je doet aangifte via de website van de Belastingdienst of met je eigen administratiesoftware. 

Voor sommige beroepen heeft de btw bijzondere regels, zoals voor artiesten en journalisten. Er is ook een aantal regelingen waarmee je minder omzetbelasting betaalt. De Kleine Ondernemers Regeling (KOR) stelt je zelfs helemaal vrij van btw. Betaal uiterlijk een maand na afloop van het aangiftetijdvak om een boete te voorkomen.

Zelfstandigenaftrek
 

Als zelfstandig ondernemer kun je in aanmerking komen voor zelfstandigenaftrek. Dan kun je een vast bedrag van de belasting aftrekken.

Je moet daarvoor voldoende uren hebben besteed aan je onderneming én zelfstandig ondernemer voor de inkomstenbelasting zijn: in je aangifte vermeldt je dus je ‘winst uit onderneming’. De zelfstandigenaftrek gaat sinds 2021 stapsgewijs omlaag. Hiermee worden de fiscale verschillen tussen zelfstandigen en werknemers kleiner.

Huidige stand van zaken
 

De zelfstandigenaftrek wordt opnieuw versneld afgebouwd. Concreet betekent dit dat de zelfstandigenaftrek stapsgewijs verlaagd wordt naar € 900 in het jaar 2027. Voor het jaar 2025 is de zelfstandigenaftrek vastgesteld op € 2.470. De startersaftrek blijft vooralsnog ongewijzigd.

Word nu lid! Eerste 2 maanden 50% korting op je contributie!

  • Gratis juridische hulp en incassoservice
  • Contractscreening en -begeleiding
  • Financieel vangnet bij arbeidsongeschiktheid
  • Gratis (online) cursussen en trainingen
  • Uitgebreid aanbod brochures en whitepapers
  • Wij strijden al 25 jaar voor jouw belangen in Den Haag
  • Veel overig ledenvoordeel en kortingen
  • Contributie (€ 20,64 p/mnd) aftrekbaar als bedrijfskosten
Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

helpen ons te begrijpen hoe bezoekers onze website gebruiken (paginaweergaven, klikgedrag). Deze gegevens worden anoniem gemeten en gedeeld met drie externe partners.

Marketing cookies

:

worden gebruikt om onze diensten via online advertenties onder de aandacht te brengen. Bij acceptatie van marketing cookies delen wij je persoonsgegevens met vier externe partners voor retargeting en advertentiepersonalisatie.