"Dé zzp’er bestaat niet"

Download de blogbundel van dr. Sjanne Marie van den Groenendaal

Redactie
Door Redactie 18 november 2025

Op 31 oktober jl. organiseerde FNV ZZP de jaarlijkse ledendag op het hoofdkantoor te Utrecht. De bijeenkomst startte met een keynote van dr. Sjanne Marie van den Groenendaal met de titel ‘Dé zzp’er bestaat niet – en dat is goed nieuws!’.

Sjanne Marie van den Groenendaal is Universitair Docent bij Tilburg University, promoveerde op het loopbaanperspectief van zzp’ers en doet al jaren onderzoek naar duurzame inzetbaarheid en arbeidsrelaties. Vanuit haar bedrijf De Gouden Schil vertaalt ze wetenschappelijke inzichten naar de praktijk, onder andere via lezingen en masterclasses.

Nieuwe inzichten tijdens de Ledendag

Tijdens de FNV ZZP Ledendag nam dr. Sjanne Marie van den Groenendaal de deelnemers mee in haar verhaal over de diversiteit onder zzp’ers en hoe je als zzp’er ervoor zorgt dat je gelukkig, gezond én productief onderneemt. Op basis van haar promotieonderzoek en jarenlange praktijkervaring liet ze zien dat dé zzp’er niet bestaat – en waarom dat juist goed nieuws is.

Tijdens haar keynote gaf Sjanne Marie inzicht in:

  • de verschillende startmotieven van zzp’ers;
  • hun loopbaanontwikkeling en duurzame inzetbaarheid;
  • praktische loopbaanstrategieën die zzp’ers inzetten;
  • hoe je de handhaving op schijnzelfstandigheid kunt zien als een kans om jouw ondernemerschap te versterken.

Wat drijft jou als zzp’er? Hoe bouw je aan een duurzame loopbaan?
En hoe zorg je ervoor dat je kunt blijven doen wat je het liefste doet?

Zeven zzp-profielen

Nederland telt inmiddels meer dan 1,3 miljoen zzp’ers, met elk hun eigen redenen om zelfstandige te worden. Op basis van wetenschappelijk onderzoek onderscheiden we zeven profielen. Het is waardevol om te weten welk profiel het beste bij jou past. Weten waarom je ooit zelfstandig ondernemer bent geworden én waarom je ervoor kiest om als zzp'er te blijven werken, geeft je inzicht in wat je belangrijk vindt in jouw ondernemerschap. Van hieruit kun je effectief richting bepalen: hoe geef je jouw ondernemerschap vorm op een manier die écht bij je past? Als zzp'er ben je immers je eigen baas. Dus je bent zélf verantwoordelijk voor het stellen van doelen en het bepalen van de strategie om jouw doelen te realiseren. Balans tussen enerzijds doelen stellen en anderzijds actie ondernemen, is belangrijk om zowel op korte als op lange termijn gelukkig, gezond en productief te kunnen ondernemen. Daarbij komt als extra uitdaging dat je als zzp’er hierover nadenkt terwijl je tegelijkertijd waarde levert voor klanten, zorgt voor een gezonde opdrachtenstroom en meebeweegt met ontwikkelingen in jouw werkveld. Denk bijvoorbeeld aan de handhaving op schijnzelfstandigheid dat mogelijk invloed heeft op de samenwerking met jouw opdrachtgevers. Makkelijker gezegd dan gedaan? Sjanne Marie deelde in haar keynote tips over hoe je grip houdt op jouw ondernemerschap.  

Contact

Heb je de FNV ZZP Ledendag gemist? In de blogbundel ‘Dé zzp’er bestaat niet’ heeft Sjanne Marie inzichten uit haar onderzoek op een rij gezet. Wil je graag meer weten over haar wetenschappelijk onderzoek? Neem gerust contact met haar op via LinkedIn of per e-mail.


Download hier de blogbundel

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

helpen ons te begrijpen hoe bezoekers onze website gebruiken (paginaweergaven, klikgedrag). Deze gegevens worden anoniem gemeten en gedeeld met drie externe partners.

Marketing cookies

:

worden gebruikt om onze diensten via online advertenties onder de aandacht te brengen. Bij acceptatie van marketing cookies delen wij je persoonsgegevens met vier externe partners voor retargeting en advertentiepersonalisatie.